Κομοτηνή: Επέκταση, όχι συρρίκνωση για τον ποδηλατόδρομο

Κομοτηνή: Επέκταση, όχι συρρίκνωση για τον ποδηλατόδρομο

5486785650960

Την ανάγκη μιας ολοκληρωμένης παρέμβασης που θα αναδείξει το ποδήλατο σαν μέσο μεταφοράς σε μια βιώσιμη και αναπτυξιακά ορθή πόλη που θα μπορέσει να εξυπηρετήσει τις λειτουργίες της αλλά και τους πολίτες που θέλουν να κινηθούν με ένα φτηνό οικολογικό μέσο που ανεβάζει την κατάσταση της υγείας των πολιτών τόνισε ο Συγκοινωνιολόγος Γιώργος Πατρίκιος σε ανοιχτή διαβούλευση που πραγματοποίησε η παράταξη της Πολή-τικής Ανατροπής την Τετάρτη 3 Απριλίου στην Κομοτηνή.

Κατά τη συζήτηση ο κ. Πατρίκιος σημείωσε ότι στην Κομοτηνή, όπως και σε πολλές άλλες πόλεις της χώρας, η κατασκευή του ποδηλατόδρομου έγινε αποσπασματικά, και θα πρέπει να γίνουν επιπλέον προσθήκες ώστε το ποδήλατο να λάβει τη θέση του ανάμεσα στα μέσα μεταφοράς  και να μην μείνει μέσο ψυχαγωγίας.

Ξεπερνώντας τα αποσπασματικά μέτρα

Ο κ. Πατρίκιος αναφέρθηκε στις ανάγκες της σύγχρονης πόλης και την κυκλοφορία σε αυτή, που θεωρεί ότι πρέπει να ξεπερνά τα αποσπασματικά μέτρα.

Ο ρόλος της Δημοτικής αρχής, τόνισε, δεν είναι ο ρόλος μια αρχής που βάζει φώτα, μαζεύει τα σκουπίδια και κοιτάει να έχει ευχαριστημένους τους πολίτες στο κατώτατο δυνατό επίπεδο, αλλά να αναπτυχθεί από τη μια η πόλη και από την άλλη να καταστεί βιώσιμη μακροπρόθεσμα.

«Αυτό προϋποθέτει σχεδιασμούς με όραμα, με βαθύ πεδίο υλοποίησης ενώ ταυτόχρονα προϋποθέτει την κοινωνική συναίνεση πάνω σε αυτό το αντικείμενο, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μιλάμε πια για έναν ποδηλατόδρομο ή δεν μιλάμε πια ακόμα για μια κυκλοφοριακή ρύθμιση, δεν μιλάμε καν για μια κυκλοφοριακή μελέτη αλλά μιλάμε για μια βιώσιμη πόλη η οποία θα πρέπει να λύσει όλα τα προβλήματά της συνεκτικά και ταυτόχρονα»

Αναγνώρισε πάντως πως  θα υπάρχουν προτεραιότητες, θα υπάρχει προτεραιοποίηση έργων αλλά ως όραμα θα πρέπει να είναι ενιαίο.

Αυτό μεταφράζεται για τον τομέα του κυκλοφοριακού την ιεράρχηση όλων των τρόπων μεταφοράς, από πού προς που θα κινηθεί το κάθε μέσον και το ρόλο του στη συνολική κυκλοφορία ώστε να καταστεί βιώσιμη η πόλη.

Βιώσιμη πόλη δεν σημαίνει απλώς φιλική για τον πολίτη ή φιλική για τον πεζό αλλά ταυτόχρονα και αναπτυξιακά ορθή να μπορέσει να εξυπηρετήσει τις λειτουργίες της και βέβαια να έχει εξυπηρετήσει τους πολίτες που θέλουν να κινηθούν με ένα φτηνό οικολογικό μέσο που ανεβάζει την κατάσταση της υγείας των πολιτών» τόνισε.

Για αυτό θεωρεί πως η καλή γνώση του αντικειμένου, η καλή γνώση των αιτημάτων και των θέσεων των πολιτών αλλά και η καλή γνώση της ίδιας της πόλης, των χρήσεων και των απαιτήσεών της είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει μια τέτοια επέμβαση.

Καμία αλλαγή , αλλά επέκταση

Συγκεκριμένα για τον ποδηλατόδρομο της Κομοτηνής ο κ. Πατρίκιος σημείωσε πως στο κομμάτι που έχει ολοκληρωθεί δεν μπορεί να γίνει καμία παρέμβαση, μέχρι να αρχίσει να ανατάσσει η πόλη και να φανεί πια ότι περισσεύουν χρήματα για να απομακρυνθούν κάποιες από τις ήδη ολοκληρωμένες επεμβάσεις.

Αυτό που μπορεί να γίνει όμως είναι βελτιωτικές προσθήκες. «Το ποδήλατο είναι μέσο μεταφοράς, έτσι πρέπει να το αντιμετωπίζουμε δεν είναι μια ευχάριστη νότα στην πόλη, δεν είναι για να παίζουν τα παιδιά, μπορούν να παίξουν τα παιδιά σε ειδικούς χώρους για να μάθουν την λειτουργία του ποδηλάτου, αλλά ως μέρος της πόλης είναι ένα μέσο μεταφοράς και θα αντικαταστήσει άλλα μέσα μεταφοράς κυρίως το ιδιωτικό αυτοκίνητο»

Με αυτή την έννοια θεωρεί πως το ποδήλατο θα πρέπει να βοηθά τους πολίτες να πάνε από το χώρο κατοικίας τους στο χώρο δουλειάς τους, στο μέρος που θέλουν να ψωνίσουν, τους φοιτητές να μετακινηθούν από το σπίτι τους στο πανεπιστήμιο. Εκεί ο ρόλος της διοίκησης είναι να εντοπίσει  τις κύριες διαδρομές και αυτές να υλοποιήσει, σε συνδυασμό με την υφιστάμενη κατάσταση.

Ελάχιστα παραδείγματα στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα τα ολοκληρωμένα παραδείγματα ποδηλατοδρόμων είναι ελάχιστα, σημείωσε ο συγκοινωνιολόγος, αφού όπου έχει γίνει ποδηλατόδρομος ξεκίνησε αποσπασματικά και με συνεχείς προσθήκες έχουν δημιουργηθεί δίκτυα, αλλού πετυχημένα αλλού όχι.

Και αυτό γιατί αντιγράφουν κομμάτια της ξένης εμπειρίας, χωρίς αν γίνεται καθαρά τοπική προσέγγιση, όσο αφορά τις χαράξεις, τα υλικά και τη συνολική διαμόρφωση.

Σε πόλεις του εξωτερικού, σημείωσε, δεν διανοείται πεζός να βρεθεί στο ποδηλατόδρομο, αφού κινδυνεύει όχι από τους αστυνομικούς που θα τον γράψουν, αλλά η σωματική του ακεραιότητα από την ταχύτητα των ποδηλάτων.

«Το ποδήλατο είναι μέσο μεταφοράς, υπάρχει άλλη κουλτούρα, που στην Ελλάδα εισάγεται σιγά σιγά και ζούμε τις παθογένειες αυτής της φάσης. Ευελπιστώ ότι θα αλλάξει αυτό το πράγμα, τώρα για πόλεις του εξωτερικού υπάρχουν χιλιάδες παραδείγματα, όμως μπορούμε να αναδείξουμε στην Ελλάδα ως καλύτερο παράδειγμα τη Λάρισα, ως καλύτερο, η οποία δεν ήταν από την αρχή έτσι, αποσπασματικά έγιναν τα πράγματα» επισήμανε, τονίζοντας πως θα πρέπει να διδασκόμαστε από τις αρνητικές εμπειρίες και να προχωράμε από εδώ και πέρα σωστά.

Όχι τι, αλλά πως

Το πρόβλημα του ποδηλατόδρομου, σημείωσε η επικεφαλής του συνδυασμού Πολη-τική Ανατροπή κα Ελένη Λαφτσή, είναι ο τρόπος που επιλέχτηκε να κατασκευαστεί από την παρούσα δημοτική αρχή, γιατί ουσιαστικά δημιούργησε πολλαπλά προβλήματα στους επαγγελματίες, στους οδηγούς των Ι.Χ. αυτοκινήτων, στους κατοίκους της περιοχής, στους ποδηλάτες αλλά και στους πεζούς από αυτά που προοριζόταν να επιλύσει.

«Ουσιαστικά ο ποδηλατόδρομος απέτυχε, αυτό παραδέχτηκε και ο ίδιος ο Δήμαρχος στην προεκλογικής και επικοινωνιακής  φύσης  φιέστα που διοργάνωσε προ ολίγων ημερών» σημείωσε, αναφερόμενη στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε προ ημερών με σκοπό την ενημέρωση για τα Ολοκληρωμένα Αστικά Προγράμματα, σημειώνοντας πως η εκδήλωση της παράταξής της έχει σκοπό να ανοίξει τη συζήτηση για τον ποδηλατόδρομο, «μια συζήτηση η οποία δεν έχει αρχίσει να γίνεται μέχρι σήμερα μπροστά στην κοινωνία, με την κοινωνία, με όλους τους πολίτες για το πώς θα μπορούμε να σχεδιάσουμε και ουσιαστικά με τις παρεμβάσεις μας να διορθώσουμε αυτόν τον ποδηλατόδρομο»

Σημείωσε δε πως το έργο θα έπρεπε να είναι ενταγμένο σε έναν γενικότερο σχεδιασμό, πολεοδομικό σχεδιασμό, αστικό σχεδιασμό, λαμβανομένων υπόψη και των υπολοίπων υπαρχουσών υποδομών όπως είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, θέσεις στάθμευσης, η αναγκαιότητα ενός περιφερειακού οδικού δικτύου και άλλα.

«Και οπωσδήποτε δεν μπορεί να είναι αποσπασματικό μέτρο ενταγμένο σε μια λογική της τάσης φύσης απορρόφησης κονδυλίων όπως είναι το συγκεκριμένο έργο» επεσήμανε, τονίζοντας πως για αυτό η παράταξη άνοιξε τη συζήτησης στα πλαίσια της προεκλογικής περιόδου εκφράζοντας την ελπίδα πως οι πολίτες της Κομοτηνής θα τους δώσουν την ψήφο και δύναμη να έχουν την δυνατότητα και να είναι έτοιμοι να τα υλοποιήσουν.

Κωνσταντίνος Μαρκενδούδης