Από το υδρογραφικό "Candarli" στο ερευνητικό "Barbaros Hayreddin Pasa"

Από το υδρογραφικό 'Candarli' στο ερευνητικό 'Barbaros Hayreddin Pasa'

Clip 2Όταν, στις 8 Ιουνίου 1973, το γεωτρύπανο ξεκινούσε εργασίες για το πρώτο ελληνικό πετρέλαιο στο Θρακικό Πέλαγος, στον Πρίνο της Θάσου, εμφανιστήκαν τα πρώτα σύννεφα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, στην εφημερίδα κυβερνήσεως... της Τουρκίας, δημοσιεύτηκε χάρτης του ΒΑ Αιγαίου όπου περιοχές των τουρκικών χωρικών υδάτων αλλά και διεθνών, παραχωρούνταν για διενέργεια πετρελαϊκών ερευνών. Το καλοκαίρι της επόμενης χρονιάς ξεκίνησε τις έρευνες (;) και συγκεκριμένα με το υδρογραφικό σκάφος "Τσανταρλί" από 29/5/1974 έως 4/6/1974, στο ΒΑ Αιγαίο. Ναυπηγήθηκε στην Αμερική το 1947 ως περιπολικό με το όνομα "Kane", δόθηκε στη Τουρκία η οποία το 1967 το μετέτρεψε σε υδρογραφικό - ερευνητικό (;) και το μετονόμασε σε "Candarli".

Από τότε, άρχισε και το ενδιαφέρον της Τουρκίας για τα κοιτάσματα του Αιγαίου. Οι Τούρκοι, επιδιώκουν να πετύχουν την εκμετάλλευσή τους με τη διχοτόμηση ή τη συνδιαχείριση του Αιγαίου. 

Από τον Έβρο μέχρι το Καστελόριζο και από το Αγαθονήσι μέχρι την Άνδρο, πλήθος περιστατικών, δείχνει ξεκάθαρα την πρόθεση της Τουρκίας. 

Ειδικά στο Θρακικό πέλαγος, σε σχέση με τις πετρελαϊκές έρευνες έχουν καταγραφεί τα εξής περιστατικά: 

  • 1974 υδρογραφικό «CANDARLI A 593»
  • 1976 ερευνητικό «HORA»
  • 1987 ερευνητικό «SISMIK Ι»
  • 2010 υδρογραφικό «CESME A 599»
  • 2011 ερευνητικό «OURANIA»
  • 2011 υδρογραφικό «CUBUKLU A 594»
  • 2012 ερευνητικό «K. PIRI REIS»
  • 2013 υδρογραφικό «CUBUKLU A 594»

Η Τουρκία, εδώ και σαράντα χρόνια, όχι μόνο στο Θρακικό αλλά σε όλο το Αιγαίο, δεν έκανε ουσιαστικά έρευνες για πετρέλαιο. Τα πλοία που χρησιμοποιούσε δεν είχαν τέτοιες δυνατότητες. Αυτό που έκανε ήταν μόνο και μόνο να προετοιμάσει το έδαφος. 

Σήμερα όμως η Τουρκία έχει τη δυνατότητα πετρελαϊκών ερευνών

Το Δεκέμβριο του 2012 απέκτησε το υπερσύγχρονο ερευνητικό σκάφος "Polarcus Samur" με σημαία Μπαχάμες, κατασκευής 2011 στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Dubai), από την εταιρεία Polarcus η οποία ειδικεύεται στις έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αγοράστηκε 130 εκατομμύρια δολάρια, το Δεκέμβριο του 2012, από την τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου TPAO και στο συμφωνητικό υπήρχε όρος για τριετή περίοδο συνεργασίας με την Polarcus, για fast-track επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων, καθώς και τη στελέχωση του πλοίου. 

Το πλοίο από πράσινο που ήταν, βάφτηκε στα χρώματα της Τουρκίας (κόκκινο και λευκό), μετονομάστηκε σε R/V Barbaros Hayreddin Pasa και καθελκύστηκε στις 23 Φεβρουαρίου 2013 σε ειδική τελετή παρουσία του τότε πρωθυπουργού Ερντογάν στα ναυπηγεία "Desan Shipyard" στην Τούζλα της Κωνσταντινούπολης. 

Είναι ολικής χωρητικότητας 4.711 κόρων, έχει μήκος 85 μέτρα, πλάτος 17, διαθέτει ελικόπτερο τύπου Sikorsky S-92, αναπτύσσει ταχύτητα 17 κόμβων και είναι εξοπλισμένο με συστήματα σάρωσης 8 δεσμών (έναντι maximum 6 δεσμών του "Nordic Explorer" με σημαία Νορβηγίας που πραγματοποίησε έρευνες σε Ιόνιο και Κρήτη, για λογαριασμό της χώρας μας την περίοδο Νοεμβρίου 2012 - Φεβρουαρίου 2013). Τα τελευταίας τεχνολογίας συστήματα που διαθέτει, το κατατάσσουν στις πρώτες θέσεις στην κατηγορία του, δίνοντας ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για έρευνες υδρογονανθράκων στην Τουρκία.

ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α)