Τέτοιες ημέρες τα προηγούμενα χρόνια, πολιτικοί, επαγγελματίες, επιχειρηματίες, δημοσιογράφοι αλλά και πλήθος πολιτών πηγαίναμε στη βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής με αφορμή την λειτουργία της έκθεσης «Θράκη», αρχικά και της «Αν. Μακεδονίας Θράκης», όπως μετονομάστηκε, προκειμένου να σφυρηλατηθεί η περιφερειακή συνείδηση.
Αυτή η έκθεση, όπως γινόταν, έχει «πεθάνει» και δεν χρειάζεται να την νεκραναστήσουμε για να λέμε ότι έχουμε έκθεση. Πριν λίγες ημέρες, η Περιφέρεια ΑΜ-Θ, έδειξε από μόνη της τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε αν θέλουμε να έχουμε μια δυναμική περιφερειακή έκθεση, με αντανάκλαση και στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και εκτός συνόρων. Αφορμή δόθηκε από την 1η Θρακο-Μακεδονική «Synergeia» Ενδοπεριφερειακής Προώθησης Τοπικών Προϊόντων Διατροφής.
Για την έκθεση, είχαμε γράψει και στο παρελθόν τονίζοντας ότι αν τελικά οι εκτιμήσεις επιβεβαιωνόταν και οι τομείς τροφίμων – ποτών και γενικότερα οι συμμετοχές που αφορούν στον πρωτογενή τομέα, έκλεβαν τις εντυπώσεις αλλά και ουσιαστικά σήκωναν το βάρος της τελευταίας έκθεσης «Ανατολική Μακεδονία Θράκη», θα έπρεπε τοπικά να λάβουμε αποφάσεις για το μέλλον της έκθεσης.
Οι γενικές εμπορικές εκθέσεις φθίνουν συνεχώς και ενδεχομένως να εκλείψουν κάποια στιγμή. Ο πρωτογενής τομές σε συνδυασμό με την μεταποίηση, είναι το έδαφος στο οποίο πρέπει να πατήσουμε για την ανάπτυξη, αδιαφορώντας πλήρως για τις όποιες αποφάσεις της επαρχίας της Αθήνας. Αυτές οι αποφάσεις ήταν που μας οδήγησαν στην καταστροφή.
Οι παραγωγικές επιχειρήσεις των συγκεκριμένων κλάδων είναι αυτές που αντέχουν περισσότερο στην κρίση και είναι προφανής η κατεύθυνση που θα πρέπει να ακολουθήσει η έκθεση της Κομοτηνής, ενδεχομένως να αλλάξει και ονομασία, εκτός και αν αποκτήσει πραγματικά περιφερειακά χαρακτηριστικά. Θα ήταν καλύτερο ένα όνομα που θα ανταποκρινόταν στα εκθεσιακά χαρακτηριστικά του θεσμού, αφήνοντας κατά μέρος τα γεωγραφικά, τα οποία περισσότερους τοπικισμούς και άρα προβλήματα δημιουργούν, παρά αναδεικνύουν την έκθεση. Συμπληρώνοντας και 1-2 σαλόνια με ενέργεια και ένα ακόμη τομέα, έχουμε μια νέα δυναμική και με προοπτική, έκθεση.
Άλλωστε, η ίδια η Περιφέρεια ΑΜ-Θ, σημειώνει, μεταξύ άλλων, όσον αφορά την 1η Θρακο-Μακεδονική «Synergeia»:
- Αναδείχθηκε η ποιότητα και η ανταγωνιστικότητα των περιφερειακών επιχειρήσεων και προβλήθηκε η οικονομική δραστηριότητα της Περιφέρειας στον αγροδιατροφικό τομέα.
- Για πρώτη φορά συγκροτήθηκε βάση δεδομένων προϊόντων διατροφής της Περιφέρειάς μας
- Αναδεικνύεται η Θρακο-Μακεδονική διατροφή ως κατηγορία της Μεσογειακής διατροφής
- Γνωρίσαμε στο σύνολο της Περιφέρειας ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων διατροφής, αφού συμμετείχαν περισσότερες από εκατό (100) επιχειρήσεις και φορείς με οχτακόσια (800) και πλέον προϊόντα τοπικής προέλευσης
- Αναδείχθηκε η ανάγκη δημιουργίας συνεργασιών και δικτυώσεων μεταξύ των παραγωγών, ομοίων ή ομοειδών προϊόντων, οριζοντίως του αγροδιατροφικού, αλλά και του μεταποιητικού τομέα
- Πραγματοποιήθηκαν εξήντα (60) περίπου συνεργασίες επιχειρηματιών του παραγωγικού τομέα με τις σειρές πώλησης προϊόντων, αλλά και χώρων εστίασης.
Το παραπάνω εκθεσιακό μοντέλο εμφανίζεται ελκυστικό και ευέλικτο, αποτυπώνει τις ανάγκες και τις παραγωγικές δυνατότητες της περιοχής, βασίζεται δε κυρίως σε προϊόντα που δεν θα πάψουν ποτέ να πωλούνται, ακόμη και σε περίοδο κρίσης οικονομικής. Μπορεί να μειώσουμε τις ανάγκες, αλλά ποτέ δεν θα πάψουμε να τρώμε και να πίνουμε. Όπως ποτέ δεν θα πάψει να παράγει η αγροτική γη, η κτηνοτροφία και να μεταποιεί η βιοτεχνία-βιομηχανία.
Και φτάνουμε στο κρίσιμο ζήτημα του διοργανωτή. Η ΔΕΘ μας έμεινε γιατί προφανώς δεν ήθελε να φύγει, άλλωστε η τότε «Θράκη» ήταν η πρώτη περιφερειακή έκθεση που δημιούργησε, αλλά και επειδή, είναι αλήθεια, τοπικά δεν δείξαμε ποτέ αποφασιστικότητα και ικανότητα να αντικαταστήσουμε την ΔΕΘ στην διοργάνωση της έκθεσης της Κομοτηνής. Η ΔΕΘ όμως δεν μπορεί να παραμένει αφέντης της έκθεσης. Έχει την τεχνογνωσία, έχει την ικανότητα να αυξάνει τους αριθμούς των επισκεπτών και των εκθετών, χωρίς να παρουσιάζει αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά για την ίδια την διοργάνωση.
Άλλο σχήμα, με επικεφαλής τα Επιμελητήρια, ή όποιο άλλο σχήμα αποφασιστεί, πρέπει να αναλάβει την οργανωτική ευθύνη αλλά και την ευθύνη της προβολής, της προσέλκυσης εκθετών και επισκεπτών. Ενδεχομένως δε να πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τον χρόνο τέλεσης της.